خانه / نفت و پتروشیمی / کاملترین فایل گزارش کارآموزی از پالایشگاه بندر عباس

کاملترین فایل گزارش کارآموزی از پالایشگاه بندر عباس

گزارش کارآموزی از پالایشگاه بندر عباس در 24 صفحه ورد قابل ویرایش

دسته بندی: نفت و پتروشیمی

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 24

حجم فایل: 16 کیلو بایت

گزارش کارآموزی از پالایشگاه بندر عباس در 24 صفحه ورد قابل ویرایش

1-مقدمه

قبل از آنكه به نقاط ضعف سیستم حفاظتی پالایشگاه بندرعباس بتفكیك سطوح ولتاژی و نواحی حفاظتی آنان بپردازیم، بهتر است كه لا اقل یكی از حوادث اتفاق افتاده در مجتمع را با استفاده از ابزار شبیه سازی و با توجه به تمامی اطلاعات شبكه برق رسانی پیاده شده بررسی و مرور نمائیم. زیرا بسیاری از نقاط ضعف شبكه های حفاظتی با مرور حوادث قبلی مشخص تر می گردند. ضمناً صحت نتایج شبیه سازی و اطلاعات ورودی به اثبات می رسد. بدین منظور حادثة اتصالی در سركابل خط 20KV ورودی به پست SS04 در ساعت 02:24:03 روز 25 Jul 2004 در زیر مورد بررسی قرار می گیرد.

2-گزارش حادثه

كپی برگه های گزارش حادثه كه توسط مهندسی برق پالایشگاه در تاریخ 7/4/83 صادر گردیده است در ضمیمة 1 آورده شده است.

3-شبیه سازی حادثه

شبیه سازی حادثه توسط مدول Frequency Dynamic كه از مدول T/S یا پایداری گذرای نرم افزار پاشا نشأت می گیرد صورت گرفته است.

3-1-شرائط شبكه

شبكة برق رسانی پالایشگاه بندرعباس با درنظرگیری معادل شبكة سرتاسری ایران در سطوح ولتاژی 230KV، 63KV، 20KV، 11KV، 1KV و 380 ولت بصورتی كه در دایاگرام تك خطی شماره 0101-1 آمده است جهت انجام محاسبات مورد استفاده قرار گرفته است.

جدول شماره I تعداد عناصر پیاده سازی شده را در دیاگرام تك خطی مذكور و همچنین در نواحی LMC، LAP و LEP نشلان می دهد. در سطح 380 ولت از تكنیك معادل سازی جهت درنظرگیری رفتار نواحی فوق استفاده گردیده است. بنابراین شبكة اصلی در حال شبیه سازی دارای 1390 باس بار یا گره می باشد.

بانك اطلاعاتی مودر استفاده در گزارش 0201-1 ارائه گردیده است. شرائط تنظیم حدود 2700 عدد وسایل حفاظتی كه در شبیه سازی حاضر نقش خود را ایفا نموده اند در گزارش 0202-2 آورده شده است. مابقی وسائل حفاظتی (حدود 5460 عدد) شامل فیوزها و رله های حرارتی در سطح 380 ولت، به علت انجام عملیات معادل سازی در شبیه سازی موجود نقشی را ایفا نمی نمایند مگر اینكه بزرگترین فیلر خروجی هر قسمت با فیوز و رله حرارتی مربوطه در دیاگرام اصلی شبكه جایگذاری شده است و این وسایل در شبیه سازی حاضر نقش پیدا می نمایند.

3-2-شرایط شبكه قبل از اتصالی

شرائط بارگذاری شبكه قبل از حادثه بعلت حجم وسیع آن و نیز به علت موجود نبودن دستگاههای اتوماتیك كه بر تمامی شبكه نظارت داشته باشند (سیستمهای SCADA) معلوم نمی باشد.

3-2-1-تخمین شرایط بارگذاری قبل از حادثه

همانطوری كه متذكر شدیم، شرائط بارگذاری قبل از حادثه موجود نیست، بنابراین جریان خروجی از پستهای 20KV و همچنین توان تولیدی ژنراتورها ملاك بارگذاری قبل از حادثه قرار گرفته است.

الف-توان تولیدی ژنراتورها از روی گزارشات ركورد شده مشخص می گردد.

ب-جریان های خروجی پست SS00 در قسمت 20KV قبل از حادثه در دست نبوده است و از مقادیر جریان خروجی پس از حادثه و بارگیری واحدها كه توسط این مشاور برداشت گردید استفاده شده است. این مقادیر در فایل PALDISP1.CSV قرار داده شده اند.

ج-نرم افزار پاشا به مدولی بنام تخمین حالت شبكه برق رسانی پالایشگاه مجهز گردید. این مدول از روی جریانهای خروجی 20KW بارگذاری مجتمع را در هر پست تخمین می زند.

پیشنها مشاور شماره 1: ضروریست كه جریانهای خروجی 20KV هر نیم یا یك ساعت به یك بار برروی جداولی ثبت و منعكس گردد. بعنوان نمونه جدول شماره 2 به ضمیمه می باشد.

د-جهت انطباق توان تولیدی ژنراتورهای G28001A و G28001C كه به عنوان Slack عمل می نمایند بارگذاری تخمینی با ضریب 0.81 تصحیح گردید و فایل PALA175 HADESEH 04 در نرم افزار پاشا مهیا گشت.

3-3-شرائط رله ها و وسایل حفاظتی

تمامی رله ها، فیوزها، ‌MCCBها و كانتكتورهائی كه بر سااس جریان فاز عمل می نمایند در شبیه سازی درنظر گرفته شده اند. رله های HIGHSET خطوط Tie Line كه مابین باس بارهای 00HSW01A، B، C قرار گرفته اند (به علت وابستگیشان به رله های خروجی خطوط 20KV كه در نرم افزار پیاده سازی نشده است) بصورت دستی از مدار خارج شدند.

رله های Under Frequency و Under Voltage كه به حدود 1700 عدد خط موجود دستور خروج با توجه به وابستگیشان و تنظیم های تعریف شده می‌دهند همگی در شبیه سازی حاضر نقش خود را ایفا می نمایند.

4-3-شرایط اتصالی

یك اتصال كوتاه تك فاز با در زمان 0+ و یك اتصال كوتاه دوفاز با در زمان 0.78 ثانیه و یكئ اتصال كوتاه سه فاز در زمان 0.84 ثانیه در جانكشن روی خط ارتباطی مابین باس بارهای 00HSW01B به 04HSW01B در نزدیكی باس بار 04HSW01B قرار داده شده است بطوری كه هر اتصالی، اتصالی قبلی را حذف می نماید. دلیل پیادهس ازی اتصال كوتاه های متعدد در بخش 6-3 توضیح داده شده است.

5-3-سوئیچینگ های دیگر

الف- ژنراتور G28001B در زمان حادثه از مدار خارج بوده است.

ب-ژنراتور بخاری در زمان 2.1 ثانیه توسط دژنكتور 20KV واقع در طرف 20KV روی ترانس آن به خارج سوئیچ می گردد.

ج-خطوط ارتباطی زیر به علت عمل رله های زمین به خارج سوئیچ می شوند.

1-ج) خط ارتباطی مابین 00HSW01A به 02HSW01A بخاطر عمل رله زمین در زمان 0.375 ثانیه به خارج سوئیچ می شود. رله مذكور بخاطر شرایط بهره برداری شبكه كه یك ژنراتور در باس بار 00HSW01A قرار دارد و سه ژنراتور در باس بار 00HSW01B قرار گرفته است، مقدار 15 آمپر جریان اولیه را تحت زاویه 1520 (جدول شماره III) بعلت وجود جریان گردابی در خطوط 20KV منتهی به پست SS02 كه ناشی از وجود خازنهای C0 در خطوط مذكور می باشد دیده و دستور قطع صادر می نماید.

جدول شماره III با استفاده از مدول Protection نرم افزار پاشا كه رله های زمین را نیز در شرایط اتصالی شبیه سازی می نماید بدست آمده است.

ضعف رلیاژ شماره 1: عملكرد رله زمین خط ارتباطی 00HSW01A به 02HSW01A در پست SS02 ناشی از ضعف رلیاژ سیستم در این حالت از بهره برداری می باشد. گرچه مقدار جریان بسیار حدی است ولی وقوع آن در شبیه سازی این حادثه انجام شده است. این رله با توجه به تنظیم خود جریان بیشتر از 10A را در زمان 0.3 ثانیه قطع می نماید.

فایل دیگر:  کاملترین فایل مقاله ترجمه شده ارزیابی خطر زلزله برای لوله های نفت و گازقابل ویرایش با فرمت doc به همراه اصل مقاله انگلیسی

2-ج) خط ارتباطی مابین 04HSW01A و 04HSW01B در زمان 0.78 ثانیه بعلت عمل رله زمین موجود در این خط به خارج سوئیچ شده است. این رله در زمان 0.6 ثانیه عمل می نماید و قرار است دژنكتور آن در زمان 0.675 ثانیه عمل قطع را انجام دهد. ویل به علت وجود پدیده ازدیاد ولتاژ گذرا كه در شب حادثه به كرات بدان اشاره می شود، دژنكتور در حین عمل قطع Restrike نموده است و بنابراین زمان قطع خط را به زمان 0.78 ثانیه افزایش داده است.

د-رله زمین خط مابین 00HSW01B و 04HSW01B واقع در ورودی پست SS04 به علت خارج بودن رنج CT آن در خحالت جهت دار، اتصالی تك فاز پشت سر خود را نمی بیند و درنتیجه این خط در شبیه سازی به خارج سوئیچ نشده است.

11-4-3-در زمان 2.355 عملكرد رلة U/V در پست SS00 برروی باس بارهای 00HSW01A و 00HSW01B و 00HSW01C تمامی خطوط خروجی از این پست ها را از مدار خارج می نماید. بعلت عملكرد این رله در شبیه سازی تمامی خطوط قطع گردیده اند (رلة U/V تمامی خطوط را خارج می نماید) و درنتیجه آن ژنراتور G28001A و G28001C فقط بار داخلی خود مجموعاً 1.8MW را تغذیه می نماید. در ریكوردرها این مقدار 12MW است كه نشان می دهد كه چند خط قطع نشده اند.

احتمالاً رلة U/V موجود در پست C عمل نكرده است. كه در صورتی كه این موضوع در شبیه سازی درنظر گرفته شود و از عملكرد رلة U/V موجود در پست C جلوگیری گردد، توانهای خروجی ژنراتورها بعد از حادثه تقریباً درست می باشد.

12-4-3-در زمان 2.38 ثانیه ترانس 25PB01 به 25ME009 به خاطر عملكرد رلة U/V از مدار خارج می گردد. عملكرد این رله به خاطر خروج پست SS02 می باشد.

پس از طی حوادث بالا در حالی كه ژنراتورهای G28001A و G28001C در مدار باقی مانده اند و حدود 28MW بار از مجموع 40MW قطع شده است شبكه به حالت ماندگار جدید خود می رسد.

منحنی تغییرات بعضی از متغیرهای شبكه در دیاگرامهای ضمیمة این گزارش جهت روشن تر شدن موضوع آورده شده است.

4-نقاط ضعف شبكه

اولین نقطة ضعفی كه در شبكة پالایشگاه مشاهده می گردد، وجود اضافه ولتاژ در اثر اتصال كوتاه تك فاز در شبكة 20KV می باشد. مدول اتصال كوتاه نرم افزار پاشا مقدار این اضافه ولتاژ را در حالت ماندگار (بدون هیچ عمل سوئیچینگ و یا هیچ رزونانسی) در فازهای b و c به مقدار 1.77P.U. و 1.74P.U. گزارش می نماید. ایجاد اضافه ولتاژ در دو صورت دیگر نیز امكان پذیر است.

الف-وجود ازدیاد ولتاژ گذرا در صورت قطع بعضی از خطوط به وقوع می پیوندد.

ب-ازدیاد ولتاژ گذرا ناشی از وجود یك یا چند خط داریا فركانس رزونانس می باشد.

همگی این ازدیاد ولتاژهای ناشی از عدم زمین كردن صحیح نقطة نول در شبكة 20KV مجتمع می باشد. كپی Recommendation مؤسسة IEEE در مورد شبكه هایی كه ولتاژ پایین تر از 15KV دارند به ضمیمه آمده است. در مجتمع هنگامی كه چهار ژنراتور در مدار باشند از محاسبات اتصال كوتاه مقدار R0eq برابر 1.12P.U. و مقدار X0eq برابر منهای 0.14P.U. است. بنابراین مقدار R0=1.14P.U. و مقدار XC0 برابر 9.1P.U. محاسبه می گردد. مقدار X2eq نیز برابر می باشد. با توجه به این موضوع پیشنهاد مؤسسة IEEE رعایت گردیده است، اما ولتاژ شبكه 20KV می باشدكه خارج از موضوع بحث استاندار فوق می باشد. اما بدترین نوع ازدیاد ولتاژ هنگامی است كه اتصالی تكفاز در یك شبكة زمین نشده باز گردد كه بنا به مرجع (كتاب Greenwood) حدود 3.4P.U. است. بنابراین می توان حدس زد كه ازدیاد ولتاژ گذرا نیز وجود دارد گرچه موضوع می‌باید توسط شبیه سازی گذرای سریع دقیقاً مورد بررسی قرار گیرد.

(نویسنده معتقد است كه طرح اصلی چنین مجتمعی در سطح ولتاژی 13.8KV بوده است. اما جهت هماهنگ سازی طرح قبلی Tender ارسالی مبتنی بر استفاده از سطح ولتاژی 20KV، طرح توزیع توان در سطح ولتاژ 20KV پیاده‌سازی شده است. اما مسئلة چگونگی زمین كردن نقطة نول احتمالاً رعایت نگردیده است. به هر حال این فقط یك فرضیه می باشد و در گزارش حاضر قابل اثبات نمی باشد)

اما آنچه كه در مجتمع مسلم شده است این است كه پس از بازنمودن اتصالی تك فاز این اتصالی به اتصالی دوفاز و سپس به سه فاز تبدیل می گردد. در حادثه ای كه شرح آن رفت این چنین بوده است و همچنین حادثة مورخ
26/11/82 كه قطع اتصالی نهایتاً به توسط رلة U/V موجود برروی باس بار 63K.V صورت گرفته است تأییدكننده این نتیجه گیری می باشد كه اتصال كوتاه‌های تك فاز خصوصاً بعد از عمل سوئیچینگ به اتصال كوتاه سه فاز تبدیل می شوند.

تحت چنین شرایطی رله های زمین موجود در خطوط 20KV نمی توانند كار خود را به خوبی انجام دهد. در حادثه ای كه شرح آن در این گزارش آمده است، در صورتی كه اتصالی تك فاز ادامه داشت رلة زمین موجود در پست 00HSW01B این اتصالی را قطع می نمود و با شبیه سازی مشخص است كه بجز نقطة ضعف رلیاژ شماره 1 (قطع خط 00HSW01A به 02HSW01A) كه به راحتی نیز قابل حل است خروجهای زیر را می داشتیم:

الف-خروج ترانس 04HTX01D به خاطر عملكرد رلة ازدیاد جریان ناشی از ضعف رلیاژ شمارة 10 در زمان 1.67 ثانیه.

ب-خروج ترانس 04HTX02B كه باس بار 04LSW02B را تغذیه می نماید ناشی از ضعف رلیاژ شماره 10 در زمان 2.49 ثانیه.

ج-خروج ترانس 04HTX02F به خاطر عملكرد رلة ازدیاد جریان ناشی از ضعف رلیاژ شمارة 10 در زمان 2.49 ثانیه.

د- خروج ترانس 04HTX02B به خاطر عملكرد رلة ازدیاد جریان ناشی از ضعف رلیاژ شمارة 10 در زمان 2.57 ثانیه.

هـ -خروج ترانس‌های 03A، 02F و … بخاطر عملكرد رله U/V در پست SS04

و- خروج خط 04HDX03A به 04LEP01A به خاطر عملكرد رلة U/V در زمان 4.06 ثانیه

و پس از خروجهای بالا شبكه به فركانس 50HZ برمی گردد. نقاط ضعفی كه در بالا آمد و جلوگیری از حوادث بعد از اتصالی براحتی قابل انجام می باشد.

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

همچنین ببینید

کاملترین فایل مقاله ترجمه شده ارزیابی خطر زلزله برای لوله های نفت و گازقابل ویرایش با فرمت doc به همراه اصل مقاله انگلیسی

مقاله ترجمه شده ارزیابی خطر زلزله برای لوله های نفت و گازقابل ویرایش با فرمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *