خانه / علوم انسانی / کاملترین فایل مقاله بررسی روش‌ها و فنون تدریس

کاملترین فایل مقاله بررسی روش‌ها و فنون تدریس

مقاله بررسی روش‌ها و فنون تدریس در 31 صفحه ورد قابل ویرایش

دسته بندی: علوم انسانی

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 31

حجم فایل: 29 کیلو بایت

مقاله بررسی روش‌ها و فنون تدریس در 31 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

1- تعریف تدریس……………………………………………………………………………………. 1

2- ابعاد تدریس………………………………………………………………………………………. 3

3- طبقه بندی هدفهای آموزشی از نظر بلوم……………………………………………….. 4

4- تعریف یاد‌گیری………………………………………………………………………………….. 4

5- طبقه بندی نظریه‌های یاد‌گیری……………………………………………………………… 6

6- روشهای نوین تدریس…………………………………………………………………………. 12

7- آموزش از راه دور…………………………………………………………………………….. 16

8- مدارس هوشمند…………………………………………………………………………………. 19

9- نقد و مقایسه جزوه و كتاب………………………………………………………………….. 23

1- تعریف تدریس:

1- تدریس:

? فعالیتی است در جهت راهنمایی، هدایت و مساعدت در امر یاد‌گیری.

? بیان صریح معلم درباره آنچه كه باید یاد گرفته شود.

? هم ورزی متقابل بین معلم و متعلم.

? فعالیتی است كه شرایط مساعد و مناسب یاد‌گیری را فراهم می سازد.

? فعالیتی است برای رشد فراگیران.

پس: تدریس فعالیتی است منظم، دارای هدف از قبل طراحی شده كه به صورت تعاملی و رابطه دوجانبه بین معلم و فراگیران جریان می‎گیرد. تا شرایط لازم و مساعد را جهت بازسازی تجارب فردی و تغییرات كیفی در فراگیران ایجاد نماید[1].

2- تدریس مجموعه فعالیت هایی منظم و هدفدار است كه منجر به تغییر و یاد گیری شاگرد می‎شود. یعنی فعالیت هایی باید از قبل طراحی و برنامه‌ریزی شده باشند و در آنها تعامل وجود داشته باشد[2].

3- تدریس به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می‎شود كه هدفدار است و آگاهانه صورت می‌پذیرد و به گونه اتفاقی یا تصادفی قوام نمی گیرد. فعالیت هایی كه تدریس را موجب می‎شوند بر اثر سه ركن اساسی یعنی معلم، شاگرد و مواد درسی استوار است[3].

4- تدریس متشكل از فعالیت هایی است كه با فعالیت های ذهنی و جسمی معلم و شاگرد همراه است و این فرایند به گونه ای اصولی، مستدل و با بهره گیری از مواد درسی تحقق می یابد و زمانیكه یكی از سه مؤلفه معلم، شاگرد و مواد درسی نباشد، به جهت به هم خوردن ارتباط بین این سه عامل، تدریس به وقوع نمی پیوندد[4].

5- فرایند تدریس مجموعه اعمالی است سنجیده، منطقی و پیوسته كه به منظور ارائه درس از طرف معلم صورت می‎گیرد[5].

6- منظور از تدریس بوجود آوردن تغییری مناسب در رفتار شاگرد است. به عبارت دیگر تدریس باید شاگرد را از نقطه نظر كارهایی كه می‎تواند انجام دهد تغییر دهد كه این تغییر معمولاً به توسط معلم انجام می پذیرد. معلمان برای تحقق اهداف خود از راهبردهای تدریس بهره می گیرند، در واقع اغلب این تمایل وجود دارد كه مسئله تدریس صرفاً به كار گرفتن یك روش یاددهی یكسان برای تمامی موارد تلقی شود. گاهگاهی، آن هم در صورت بودن وقت برای تأثیر بیشتر قدری چاشنی وسایل كمك آموزشی دیداری شنیداری نیز به آن اضافه می‎شود[6].

7- تدریس جریان بهم پیوسته و مرتبطی است كه با طراحی شروع می‎شود و با اجرا و ارزشیابی خاتمه می یابد[7].

8- تدریس فعالیتی است معطوف به پیشرفت دانش آموز در امر یاد‌گیری، به گونه ای كه یگانگی و گنجایش فكری دانش آموز را برای قضاوت مستقل. تأمین می سازد[8].

2- ابعاد تدریس:

به نظر من می‎توان بعد روشی (فنی) را با بعد فناوری تلفیق كرد. چرا كه استفاده یا عدم استفاده و چگونگی استفاده از فناوری به روش تدریس معلم باز می گردد.

3- سطوح طبقه بندی هدفهای آموزشی بلوم:[9]

الف) سطوح یادیگری در حیطه شناختی عبارتند از: 1- دانش 2- فهمیدن 3- كاربستن 4- تجزیه و تحلیل 5- تركیب و 6- ارزشیابی و قضاوت.

ب) در حیطه عاطفی عبارتند از: 1- دریافت و توجه كردن 2- پاسخ دادن 3- ارزش گذاری 4- سازماندهی ارزشها و 5- تبلور ارزشهای سازمان یافته در شخصیت.

ج) حیطه روانی- حركتی عبارتند از: 1- مشاهده و تقلید 2- اجرای عمل بدون كمك 3- دقت در عمل 4- هماهنگی حركات و 5- عادی شدن عمل (با توجه به توضیحات جزوه فكر می‌كنم توضیح نیاز نیست.)

4- تعریف یاد‌گیری:

1- یاد‌گیری عبارت است از تغییری كه در توانایی انسان ایجاد می‎شود و برای مدتی باقی می ماند و نمی توان به سادگی آن را به فرایندهای رشد نسبت داد[10].

2- تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه فرد بر اثر تجربه یاد‌گیری نامیده می‎شود[11]. (سیلگارد و ماركوئیز).

3- یاد‌گیری تغییری است كه بر اثر تجربه یا آموزش در رفتار موجود زنده به وجود می‎آید[12].

4- یاد‌گیری را عموماً كسب اطلاعات، معلومات و مهارتهای خاص می دانند. عده ای دیگر یاد‌گیری را انتقال مفاهیم علمی از فردی به فرد دیگر تعریف می‌كنند[13].

5- یاد‌گیری عملی پیچیده و نوعی واكنش درونی است كه در پدید آمدن آن فعال بودن شخص مدنظر واقع می‎شود و اعمال محركهای محیطی بدون توجه به انتخاب فرد معنایی ندارد. یا اینكه فقط در یاد‌گیری های ساده گزینش دارد.

یاد‌گیری فرایندی جهت دار فعال و وابسته به مهارتها و فعالیتهای فكری فراگیر است.[14]

? تاریخچه:

كشور مالزی در سال 1998 برای اولین بار به عنوان نخستین كشوری بود كه مدارس هوشمند را در نظام آموزش و پرورش راه‌اندازی كرد و با ارایه الگوی موفق توانست تجربه خود را به سایر كشورها نیز منتقل كند. امروزه علاوه بر مالزی دیگر كشورها نیز برای هوشند كردن مدارس خود اقدام كرده‌اند كه بطور مثال می‌توان از فرانسه به عنوان كشوری موفق در این عرصه نام برد.

فایل دیگر:  کاملترین فایل مقاله بررسی چگونه گواهینامه ایزو بگیرم

? تعریف مدارس هوشمند:

این مدارس جهت ایجاد محیط یاددهی، یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش‌آموزان پژوهنده، طراحی شده ‌است. در سیستم مدارس هوشمند، آموزش منحصربه معلم نیست، بلكه محیط یاددهی و یادگیری، كاملاً تعاملی است و دانش‌آموزان نقش اساسی در آموختن مباحث علمی دارند. در اینگونه مدارس علاوه بر استفاده از امكانات فیزیكی مدرسه و برنامه‌هایی مانند سایر مدارس تلاش دارد تا با تجهیز به امكانات رایانه‌یی و فناوری‌های مربوطه كنترل و مدیریت خود را بر این اساس مبتنی كند و محتوای اكثر دروس را الكترونیكی كرده و ارزشیابی و نظارت سیستم را هوشمند گرداند. در اینگونه مدارس سیستم بر روی كامپیوتر مركزی مدرسه نصب می‌شود و با اتصال به تعداد زیادی از خطوط تلفن در طول شبانه‌روز آماده ارایه خدمات است. این سیستم امكانی را فراهم می‌آورد تا دانش‌آموزان، اولیا و معلمین و كادر مدرسه در تعامل همیشگی و پویا برنامه خود را به پیش برند. امكان اطلاع‌رسانی صوتی و تصویری، ارتباط با مربیان، ارایه انتقادات و پیشنهادات، پرسش و پاسخ و سایر موارد ضروری از جمله كاركردهای مدارس هوشمند است. در این مدارس دانش‌آموزان با داشتن یك كامپیوتر و یك خط تلفن در منزل همیشه با سیستم مدرسه خود در ارتباط خواهند بود لذا می‌توان گفت مدارس هوشمند هیچ‌وقت تعطیل نخواهند بود. البته لازم است این نكته یادآوری شود كه مدارس هوشمند آموزش از راه دور ندارند، چرا كه تدریس غیرحضوری و آموزش از طریق شبكه ارتباطی مربوط به مدارس مجازی است كه امید است با توسعه مدارس هوشمند بستر لازم برای مدارس مجازی نیز فراهم شود. از جمله مهمترین ویژگی های مدارس هوشمند این است كه دانش آموزان با تفكر مستقل و ابراز خلاقیت توانمندی خود را به كار می گیرند و فضای حاكم موجب به كارگیری توانمندی های مربیان،‌ معلمان و اولیا برای تقویت آموزش و پرورش می گردد و به طور كلی محیط مدرسه مشوق یاد‌گیری و باعث ایجاد انگیزه و رغبت در مجموعه می‎شود. بنابراین در مدارس هوشمند، مسائلی از قبیل افت تحصیلی، ترك تحصیل، گریز و بیزاری از مدرسه در بین دانش آموزان كمتر به چشم می‎آید زیرا حضور در مدرسه برای دانش آموزان شوق انگیز است و در آنجا با حوصله به عمق مطلب آموزشی پی برده و آن را می فهمند و با زندگی خود مرتبط می كنند، به علاوه مهارت هایی كه در زندگی به آنها نیاز دارند را یاد می گیرند، از این رو با ذوق و شوق به مدرسه می روند و با اكراه آن را ترك می‌كنند.

در این مدارس استفاده از ابزارهای الكترونیكی، موجب تفهیم بهتر مطالب درسی و صرفه جویی در وقت می‎شود و دانش آموزان این فرصت را دارند كه توانایی ها و قابلیت های خود را آشكار كنند و به تولید محتوا بپردازند.

? مهمترین اهداف مدارس هوشمند:

افزایش مشاركت عناصر مرتبط با سیستم مدرسه به ویژه اولیا، مربیان و دانش آموزان و فراهم كردن امكان تعامل بیشتر آنان با یكدیگر. از طرفی دانش آموزان در چنین مدرسه‌یی با فناوری الكترونیكی آشنا می‎شوند و توانمندی فردی خود را از این طریق افزایش می دهند. رشد همه جانبه در این سیستم یكی دیگر از اهداف موردنظر است چرا كه با تسلط به تمام مجموعه و به یاری سیستم برای رفع آن تلاش می‌كنند. ایجاد تنوع و خارج شدن از شیوه یكنواخت و سنتی آموزشی از جمله اهدافی است كه در صورت اجرای دقیق طرح می‎تواند بازده كاری را در مدرسه افزایش دهد.

دانش آموز در این سیستم با اهمیت زمان آشنا شده و به خوبی می آموزند كه چگونه می‎توان در كمترین زمان به خواسته ها و نیازهای خود از طریق استفاده از فناوری ارتباطی نایل آمد.

? مدارس هوشمند در ایران:

شورای عالی آموزش و پرورش كشورمان نیز در سال 1380 موضوع مدارس هوشمند را برای نخستین بار مطرح كرد كه با تایید و تصویب این شورا مقرر گردید از سال 81 این مدارس راه اندازی شوند اما به دلایلی كار متوقف شد تا اینكه با تأمین اعتبار و تصویب مجدد مقرر شده است كه در سال تحصیلی 84-83 طرح مدارس هوشمند در 4 دبیرستان شهر تهران به اجرا گذاشته شود.

موانع موجود بر سر راه مدارس هوشمند عبارتند از:

– باورهای فرهنگی جامعه، خصوصاً اولیای دانش آموزان.

– مشكل اقتصادی برخی خانواده ها در تأمین حداقل یك دستگاه كامپیوتر.

– سیستم فیزیكی مدارس به گونه ایست كه مجهز نمودن آنها به شبكه رایانه ای بسیار دشوار است.

– عدم آشنایی بسیاری از معلمان با این سیستم و عدم تمایل معلمان با سابقه به آشنایی با آن از طریق آموزش ضمن خدمت.

– بودجه های ناچیز مدارس پاسخگو نیست.

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

همچنین ببینید

کاملترین فایل مقاله بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت

مقاله بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت در 50 صفحه ورد قابل ویرایش دسته بندی: علوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *