خانه / کامپیوتر و IT / کاملترین فایل مقاله بررسی جامع اینترانت

کاملترین فایل مقاله بررسی جامع اینترانت

مقاله بررسی جامع اینترانت در 17 صفحه ورد قابل ویرایش

دسته بندی: کامپیوتر و IT

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 17

حجم فایل: 78 کیلو بایت

مقاله بررسی جامع اینترانت در 17 صفحه ورد قابل ویرایش

اینترانت

مفهومی تازه در تبادل اطلاعات موسساتی

چكیده:

سال گذشته ، در بین شركت‌ها الگوی وب از یك انبار یادداشت به ابزار جدیدی كه می‌تواند بازدهی كاری را افزایش دهد تبدیل شده است. در حوزه فن آوری اطلاعاتی، شاید اینترانت ها اینترنت داخلی یا موسساتی – تحولی مهم در عصر حاضر به شمار آیند. مفهوم اینترانت، از اینترنت و به عنوان گامی طبیعی در راه تحول آن، حاصل آمده است. همان مقاوله نامه نظارت بر انتقال / مقاوله نامه اینترنت [1] یا به عبارتی همان الگوی خدمات دهنده / خدمات گیرنده [2] وب در اینترنت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله، ابتدا دلایل منطقی برای ایجاد اینترنتهای موسساتی را شرح می دهد و دلایل عمده تاثیر چشمگیر فن آوری اینترانت بر حوزه برنامه های كاربردی شبكه های تجاری را شرح می دهد و علت عمومیت یافتن فراوان اینترانت در میان شركت های گوناگون را بیان می دارد. سپس، ویژگی های بارز كاربردی آنها توصیف خواهد شد. بحث درباره برنامه های خاص اینترانت، كاركردهای تازه ای كه اینترانت برای تاجران و بهره گیران عمومی فن آوری های اطلاعاتی فراهم آورده است و تفاوت های مشخص و بارز آن با گروه افزارهای [3] موجود، از دیگر موضوعاتی است كه به آنها پرداخته خواهد شد.

اینترانت[4] اینترانت شبكه ای رایانه ای است كه از زبان مشترك ارتباطی شبكه جهانی اینترنت برای تبادل داده ها استفاده می كند و تمام خدمات اینترنت، از جمله پست الكترونیكی ، تار جهان گستر، انتقال فایل (FTP)، گروههای خبری [5] و تله كنفرانس را در شبكه ای اختصاصی برای استفاده كنندگان مشخص آن شبكه ای اختصاصی برای استفاده كنندگان مشخص آن شبكه ارائه می دهد و لزوما به اینترنت متصل نیست (6). تفاوت اساسی میان شبكه اینترانت و سایر شبكه ها در آن است كه این شبكه ابر اساس پروتكل های اینترنت نظیر TCP/IP [6] و HTTP [7] شكل می گیرد. هدف اصلی از نصب اینترانت ها تسهیل ارتباطات و به اشتراك گذاشتن منابع – اعم از سخت افزاری- است؛ كه به اشتراك گذاشتن منابع اطلاعاتی نقش عمده ای در این نظام دارد(5).

تاریخچه

اینترانت خود تاریخچه ای مستقل ندارد، زیرا یكی از دستاورردهای اینترنت به شمار می رود و در واقع چند سالی پس از آنكه اینترنت پا به عرصه جهانی گذاشت، اینترانت و اكسترانت نیز پدید آمد.

بنابراین، برای آشنایی با تاریخچه اینترانت، ناگزیر باید چگونگی شكل گیری اینترنت را مرور كرد؛ به همین سبب در دنیا سال 1995 را سال اینترنت، سال 1996 را سال اینترانت، و سال 1997 را سال اكسترانت نام گذاری كرده اند (3: 70).

در ایران، از اواسط سال 1374 كه نرم افزار سیستم عامل شبكه (NT SERVER) شركت رایانه ای نت اسكیپ [8] وارد كشور شد، به سبب سهولت نصب اینترانت ها بر روی این سیستم عامل شبكه، نصب اینترانت ها آغاز گردید و از آن زمان تاكنون، این جریان در دنیا و ایران رشد فزاینده ای داشته است (1: 67). به طور مثال، وزارت كشاورزی ایران در همان سال توانست از خدمات شبكه اینترنت استفاده كند؛ سپس اداره كل آمار و اطلاعات این وزارتخانه، با ایجاد اینترانت، اطلاع رسانی و ارائه خدمات به متقاضیان را با روشی آسان و سریع به انجام رساند. در این شبكه، خدمات اطلاعاتی از جمله اخبار و رویدادها، آمار كتاب های موجود در كتابخانه اداره كل آمار و اطلاعات و ارتباط با سایت های كشاورزی مربوط عرضه می شود. همچنین اطلاعات سازمانی و برنامه های كاربردی مانند نظام زراعت یا هزینه تولید محصولات كشاورزی و هواشناسی نیز در دسترس متقاضیان قرار می گیرد. علاوه بر آن، تصاویری از دیدنی های ایران همراه با موسیقی نیز قابل بازیابی است (1: 67؛ 4: 55-59).
منطق

شكوفایی اینترنت، به ویژه تب وب، در دو سال گذشته در میان سازمانهایی با اندازه و حوزه های همه گیر شده است.

امروزه، شركتها آموخته اند كه ارتباط با اینترنت به معنی دستیابی به بسیاری از منابع اطلاعاتی – غالباً با ارزش است كه ممكن است برای سازمان مفید باشد. از طرف دیگر، انتشار اطلاعات و ارتباط با مشتریان و تولید كنندگان از طریق شبكه، از امكانات تازه ای است كه شركت های امروزی با آن به عنوان چالشی جدید روبرو هستند.

در این وضعیت، بسیاری از شركت ها از خود می پرسند: اگر اینترنت بر فن آوری قابل اعتماد، همگانی و تجربه شده اس استوار است. اگر خدمات و برنامه های كاربردی متنوع‌اند و اگر وب به استاندارهای بالفعلی برای دستیابی و اشاعه اطلاعات جهانی تبدیل شده است، چرا از همه توان های بالقوه آن برای بهره گیری از فرایند های درونی اطلاعات بهره نگیریم؟

اینترانت، به عنوان گواه و شاهدی برای پاسخ گویی به این سوالات شكوفا شده است. به زبان ساده ،« اینترانت» اصطلاحی توصیفی است كه به شبكه داخلی شركت های اطلاق می شود كه از خدمات و فن آوری های اینترنت داخلی شركت هایی اطلاق می شود كه از خدمات و فن آوری های اینترنت به طور اخص سیستم وب بهره می گیرند اما با حد و مرزهای فیزیكی و فرآیندهای داخلی و ویژه سازمان منطبق شده اند، طوری كه اطلاعات مسلم و مطمئنی را فقط برای كاركنان آن سازمان و نه برای جامعه اینترنت فراهم می‌آورند. با بهره گیری از اینترانت ها، تدارك فرایندهای نشر داخلی و دیگر امور مشاركتی و همچنین برقراری ارتباط ساده و بی با افراد دیگر، ساده تر و كارآمدتر است.
جنبه كار كردی اینترنت

از دیدگاه كاركردی ، اینترنت با كمترین هزینه و تلاش و در كوتاهترین زمان، حجم عظیم منابع اطلاعاتی موجود در سازمان را روی رایانه شخصی هر یك از افراد سازمان منتقل و قابل دسترس می كند. فرض كنید شركتی 20 سایت رایانه ای و 3000 كارمند دارد. این كارمندان باید به اطلاعات سازمان مثل، انبار شركت، تغییر سیاست ها، دستنامه های آموزشی، فرآیندهای سازمانی و موارد هر چند و مشخصات كالاها دسترسی داشته باشند. گروه های كاری ویژه و بخش های مختلف، به داده های محرمانه و قابل اعتماد نیازمندند. هر بخش احتمالا در حوزه های جغرافیایی مختلف غالبا پایگاهی ویژه دارد كه گزارشات و داده های آن بخش را شامل می شود. این گزارشات باید برای رئیس اداره فرستاده شود (2 و 1). در فرآیند معمول، گزارشات به صورت نسخه های جایی تهیه شده و در قالب منابعی مثل دست نامه‌ها، فهرست ها و غیره توزیع می شوند. تولید مواد جایی نه تنها گران و وقتگیر است بلكه روز آمد كردن منظم آن بسیار دشوار است.

فایل دیگر:  کاملترین فایل پاورپوینت روشهای طراحی CPU

از طرف دیگر، افراد چگونه مطمئن شوند كه اطلاعات دریافتی جدید است و پیش از كهنه شدن به دست آنها رسیده است؟ چگونه باید اطمینان یافت كه كارمندان از جزئیات سیاستگذاری های مهم یا مسائل دیگری كه اخیرا تغییر یافته، با خبر شده اند؟ پاسخ صریح به این سوال آن است كه با فنآوری موجود چنین امری امكان پذیر نیست. با این همه، این یك حقیقت مسلم است كه اطلاعات باید تا حد ممكن دقیق و صحیح حفظ شود و سریعا در دنیای تجارت كه هرچه بیشتر پویا و رقابت انگیز است به گردش در آید.

راه حل مشكلات فوق در اینترانت نهفته است چرا كه اینترانت:

– می تواند اطلاعات را بر اساس تقاضا و هنگام نیاز در اختیار قرار دهد؛

– دقت و روزآمد بودن اطلاعات را تضمین كند؛

– ما را از ذخیره اطلاعات دی یك منبع و مكان واحد مطمئن سازد (هر چند ذخیره اطلاعات در یك محل ضرورتی ندارد).

– اجازه می دهد تا گروههای تولید كننده، اطلاعات را نگهداری كنند.

– امروزه، با بهره گیری از فن آوری های عمومی اینترنت كه تحولات بنیادی، در میان انقلاب های اینترنتی، انقلابی حقیقی برای سیستم های اطلاعاتی جهان تجارت است. اینترانت، هزینه ها را كاهش داده و در زمان توزیع و اشاعه اطلاعات صرفه جویی می‌كند به جای تولید مداركی مثل خبرنامه ها، پیش نویس ها، سیاست گذاری ها، پروژه ها و دیگر وظایف مشاركتی به صورت نسخه های كاغذی و توزیع آنها در بین اعضاء، می توان این اطلاعات را بر روی صفحات وب داخلی ذخیره كرد تا بهره گیران اینترانت بتوانند از آنها استفاده كنند.

علاوه بر این، در اینترانت می توان اطلاعات برون سازمانی موجود در وب را بر اساس نیازهای شركت سازماندهی كرد. همچنین می توان از طریق رایانه سرویس دهنده وب داخلی، با گزارشات و انتشارات مرتبط موجود بر روی خدمات دهنده های عمومی وب- مثل اطلاعاتی درباره شركت های رقیب ارتباط برقرار كرد. به طور خلاصه، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد اینترانت مثل صرفه جویی در هزینه و زمان، تمركز اطلاعات، ایجاد امكان اشتراك و سازماندهی اطلاعات از طریق صفحات وب، بهره گیری از آن برای انجام وظایفی چون انتشارات، مباحث مالی، بیمه، بهداشت، و غیره در میان شركت های عمومیت یافته است.

– هم خوان شده است.

برنامه های كاربردی اینترانت

استفاده از فن آوری اینترنت در اینترنت های اختصاصی، به ویژه استفاده از الگوی وب، شدیدا بر فرهنگ شركت ها تاثیرگذار بوده و عادت های كاری جاری را تغییر داده است. این تغییرات در حوزه های مختلف كاربردی یك شركت، از بخش بازاریابی و فروش گرفته تا واحدهای آموزشی و منابع انسانی كه هر یك به نحوی درگیر امر تولید هستند و با از اطلاعات شركت استفاده می كنند و بسیاری از آنها نیز با یكدیگر همكاری دارند، رخ داده است.

چند برنامه آموزشی مرتبط در این زمینه عبارت اند از:

· انتشار مدارك سازمانی: شاید این برنامه ها از طبیعی ترین یا ضروری ترین برنامه در محیط اینترانتی است كه از الگوی نشر وب نشات گرفته است. مواردی از اینگونه مدارك عبارتند از: خبرنامه های داخلی، راهنماهای منابع انسانی، گزارشات سالانه، فهرست قیمت محصولات، فهرست محصولات تولیدی، فرصت های شغلی و غیره. از دیگر مدارك منحصر به فرد می توان به این موارد اشاره داشت: پیش نویس نشست ها، قبض حقوقی كارمندان،‌پیش بینی های فروش، مشخصات محصولات جدید و بررسی طرح ها.

· دسترسی به راهنماها و پایگاه های اطلاعاتی شركت: به عنوان مثال، جستجو در راهنمای تلفن، فهرست مشتریان ، سرگذشت نامه ها و … ؛

· برنامه های كاربردی گروه های كاری: مثل مدیریت پروژه برنامه نشست ها، گزارشات و غیره؛

· دوره های آموزشی: اینترانت امكان دستیابی ساده و كارآمد به دوره های آموزشی، منابع درسی، و موارد مشابه را فراهم می آورد. به دلیل امكان بهره گیری از امكانات سمعی و بصری و چند رسانه ای، این دوره های آموزشی نسبت به روش های سنتی كارایی بیشتری دارند؛

· ارائه محصولات شركت به مشتریان بالقوه: هر كارمند در هر زمان به بخواهد می تواند به منابع داده ای جدیدی (مدارك، اسلاید و …) كه ممكن است در هر سایتی وجود داشته باشد دسترسی یابد؛

· پست الكترونیكی: در حقیقت روش بالفعلی برای ارتباطات فردی و گروهی در داخل یك شركت است. همچنین كراسه [9] های الكترونیكی، جایگزین محصولات كاغذی سنتی شده اند؛

· توزیع نرم افزار. محصولات جدید وبی مثل جاوا، از طریق شبكه امكان دسترسی بهره گیران به نگارش های جدید محصولات نرم افزاری را فراهم می آورند. بنابراین همه بهره گیران به جدیدترین نگارش نرم افزاری كه باید در خدمات دهنده مركزی روزآمد شود. دسترسی خواهند داشت.

یكی از جنبه های مهم فن آوری اینترانت آن است كه برنامه های كاربردی فوق الذكر كه بخش ها و گروههای مختلف شركت از آن استفاده می كنند، از طریق یك واسطه ساده و آسان كار گرافیكی و فرامتن در دسترس قرار می گیرند. برای استفاده صرفا باید روی دكمه ارتباط تقه زد.

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

همچنین ببینید

کاملترین فایل مقاله درمورد RADIUS و IAS

ارائه دهندگان سرویس اینترنت ( ISPs ) و سایر شركت های بزرگ همواره با این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *