خانه / بهداشت عمومی / کاملترین فایل تحقیق بررسی مراقبتهای بهداشتی

کاملترین فایل تحقیق بررسی مراقبتهای بهداشتی

تحقیق بررسی مراقبتهای بهداشتی در 42 صفحه ورد قابل ویرایش

دسته بندی: بهداشت عمومی

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 42

حجم فایل: 25 کیلو بایت

تحقیق بررسی مراقبتهای بهداشتی در 42 صفحه ورد قابل ویرایش

سالانه میلیاردها دلار در آمریكا صرف مراقبتهای بهداشتی می شود در عوض آنها از مراقبان بهداشتی انتظار دارند تاغ بگویند كه چگونه این پولها صرف شده و چه نتیجه ای حاصل می شود .

از آنجائیكه نرخ قدیم مراقبتهای بهداشتی ، سرعتی بیش از همه نرخهای تورم ، افزایش می یابد ، مشتریان و سیاستمداران متقاضی كاهش خرید مراقبتهای بهداشتی ، اختصاص دقیقتر منابع محدود و شواهدی دال بر اینكه مراقبتهای داده شده دارای كیفیت مناسبی هستند می باشند .

بنابراین فشار مالی تحمیل از خارج سازمان ، موسسات مراقبتهای بهداشتی را مجبور
می اسازد تا توجه بیشتری را به مقوله بهره وری در سالهای اخیر داشته باشند . پرستاری یكی از سرویسهای مراقبتهای بهداشتی است كه در معرض ارزشیابی بهره وری قرار دارد . نه تنها پرستاری مشتمل بر بزرگترین گروه از مراقبین بهداشتی است بلكه 50% یا حتی بیشتر از بودجه عملیاتی موسساتی نظیر بیمارستان ها و خانه های پرستاری ( بهداشت ) را به خود اختصاص می دهد . لذا با توجه به اندازهخ و تعداد سرویسهای پرستاری و احتمالاً به خاطر برداشت بودجه و تقسیم شدن آن ، بودجه كاهش یافت زیرا درصد كاهش بودجه در پرستاری مقایسه با كاهش در پارلمانهای كوچك دیگر ناچیز به نظر می رسد .

همچنین تعریف و اندازه گیری و بهره وری پرستاری بعنوان بالاترین اولویت برای بسیاری شده است (8) .

تعریف بهره وری

الف- در اقتصاد و صنعت :

معمولاً بهره وری به صورت نستاده تقسیم برداده مشخص می شود . (24)

بهره وری =

بهره وری به وسیله راههای مختلفی اندازه گیری می شود ، معمولترین شیوه آن اندازه گیری آمار بهره وری كار می باشد .

بهره وری كار از طریق ارزش دلاری ستاده به ساعت صرف شده توسط فرد برای تولید یك ستاده می باشد .

اما این فاكتور ساده داده/ستاده برای بررسی دلایل ممكن برای افزایش یا كاهش كارایی نسبت به ارزش كار یا اینكه چقدر كاركنان به سختی كار می كنند نارسا است لذا یك معیار بهره وری كامل می تواند برای محاسبه توزیعداده ها نسبت به كار مورد استفاده قرار گیرد .

ب- تعریف بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری

پیدا كردن تعریفی در بهره وری برای مراقبت بهداشتی پیچیده تر از تعیین كار یا تماتمی عوامل آشكاری است كه بایستی برای اندازه گیری داده ها1 به تنهایی مورد استفاده قرار بگیرند . بنابراین این سوال باقی می ماندكه چه عاملی بایستی به عنوان داده در نظر گرفته شود .

بعلاوه موضوع قابل بحث بعدی این است كه چگونه ستاده2 را بایستی اندازه گیری كرد .

داده ها شامل كار،مواد و تجهیزاتی است كه در تولید سرویسها مورد استفاده قرار می گیرند (8) در مورد واحد پرستاری،داده ها معمولاًشامل ساعات پرسنل،هزینه های صرف شده برای وسایل،هزینه های تعمیرات وغیره می باشد.

ما اندازه گیری این داده ها به راحتی انچه به نظر می رسند نمی باشند.پرسنل پرستاری به

عنوان مثال،گروه همسانی نیستند و حتی سطح اموزش،تجربه و مهارتهای انها با هم متفاوت است.(25)و(8).

از طرفی ساعات مراقبت بیمار مورد استفاده ترین شاخص بهره وری در سازمانهای بیمارستانی است(26).

سا لیوان به نقل از فلد شتاین (1971)می گوید:همانگونه كه تعیین داده نسبتاًمشكل است،تعیین ستاده در مراقبت بهداشتی حتی مشكلتر به نظر می رسد. معمولاً ستاده بیمارستانی اغلب به صورت روزهای بستری بیماری ، تعداد كل روزهای بستری بیماران در یك زمان معین (8) همچنین در بیانی دیگر ستاده در مراقبت از بیمار ، معمولاً به صورت ساعات یا روزهای مراقبت اعمال شده برلای بیمار بیان می شود (25)

2-1-1-2- اندازه گیری بهره وری در پرستاری

كارترا به نقل از جینگیر استاگرز می گوید : مدیران پرستاری این نكته را درك كرده اند كه اگر نتوانند چیزی را اندازه گیری می كنند ، نمی توانند آنرا اداره كنند(16) اخیراً از راههای زیادی برای ارزشیبابی بهره روی سرویسهای پرستاری استفاده می شود . اگرچه برخی از این روشها تعریف مشخصی از بهره وری را بعنوان نسبت ستاده به داده مشخص نمی كنند ، ولی اطلاعات مهمی را برای مدیر پرستاری درباره كارایی ارائه مراقبتهای پرستاری فراهم می كنند . در ادامه شش فرمول اندازه گیری بهره وری لیست خواهند شد .

آموزش مدیران و سرپرستاران (سر پرستارها )

حلقه اتصال مدیران ارشد با كاركنان در هر سازمانی ، مدیران بانی و سرپرستاران می باشند . توجیه آنها به شیوه هایی گوناگون نسبت به نظامی كه مراحل اولیه خود را آغاز كرده است ، موجب تسهیل در روند پیاده سازی نظام می گردد .

مدیران و سرپرستاران باید توجیه شوند كه با برقراری نظام پیشنهادها ، می توان آراء و نظرات كاركنان را در اتخاذ تصمیماتی كه حال و آینده سازمان را تعیین می نماید ، جمع آوری نموده و از آنها استفاده نمود .

فایل دیگر:  فرهنگ و تاثیر آن بر بهداشت مادر و نوزاد و نظام عرضه خدمات بهداشتی و درمانی

آموزش عمومی و آگاهی كاركنان نسبت به فواید مشاركت و نقش آنان در نظام

پیشنهادها :

نظام پیشنهادها همواره با جمع آوری و به كارگیری و نظرات كاركنان به عنوان یكی از روشهای افزایش بهره وری در موسسات و شركتها مطرح بوده است و كاركنان ( پرستاران )بعنوان اصلی ترین ركن این نظام می باشند .

بعد از همراه نمودن مدیران ارشد و میانی برای پیاده سازی نظام پیشنهادها نوبت به كاركنان می رسد . همانطور كه بدون حمایت مدیران ارشد و مدیران میانی ، نظام راه اندازی نمی شود و در صورت راه اندازی نمی تواند به اهداف خود برسد ، بدون مشاركت كاركنان نیز نظام پیشنهادها در بدو امر متوقف می گردد . پس باید با آموزش صحیح و مستمر كاركنان را با مفاهیم و اصول نظام پیشنهادها آشنا كرد (1)

سازماندهی اجرایی نظام پیشنهادها :

تعیین آیین نامه و دستورالعملهای اجرایی نظام پیشنهادها :

برای اجرای اصولی هر نظامی باید یك سرزی مقدمات مهیا شود و سپس با در نظر گرفتن شرایط و بازخورها و رعایت یك سری ملاحظات ، روش اجرایی را برای پیاده سازی و استقرار نظام تدوین نمود . این روش باید بیانگر حدود كاربرد ، مسئولیتها ، ساختار سازمانی نظام ، وظایف واحدهای سازمانی نسبته به نظام ، روش اجرایی نظام و … باشد .

آیین نامه و نظام باید متناسب با شرایط فرهنگی ، اقتصادی و وظیفه ای و حتی المقدور به كمك مشاوره مدیران و كارشناسان سازمان تدوین و به تصویب مدیر ارشد سازمان برسد .

اهم مواردی را كه لازم است در آیین نامه مورد توجه قرار گیرد ، می توان به شرح زیر خلاصه نمود :

1- اهداف

2- لزوم

3- ساختار ، سازمان و اركان تشكیلاتی

4- شرایط و چگونگی پیشنهادها

5- روش اجراو گردش كار نظام پیشنهادها

6- ارزشیابی پیشنهاد و نحوه محاسبهو پرداخت پاداش

7- نحوه قدردانی از كارشناسان و بررسی كنندگان و مجریان پیشنهادها

8- مدیریت جلسات

حال به تشریح موارد فوق با جزئیات بیشتر پرداخته می شود :

1-اهداغف نظام پیشنهاد :

هدف نهایی پیشنهادها بهبود بهر وری ، كاهش هزینه ها ، افزایش ایمنی و … از طریق مشاركت كاركنان در امور مشاركت در چارچوب یك نظام منظم و مدون می باشد كه اهداف زیر را نیز می تواند در بر گیرد :

1- بهبود حس همدلی و روحیه مشاركت و همكاری و كار گروهی

2- بهبود امور شركت و ایجاد آمادگی لازم جهت پذیرش دگرگونیهای سازنده

3- بهبود ارتباطات و روابط متقابل بین كاركنان و مدیران به منظور ارتقای بهره وری

4- تقویت احساس مسئولیت در بین كاركنان برای رشد روزافزون شركت .

5- تقویت نوآوری و توان طرح و ارایه افكار نو در كاكنان از طریق پرورش اندیشه ها و شكوفایی استعدادهای بالقوه .

6- همسو نمودن اهداف و آرزوهای كاركنان با اهداف سازمانی

7- مكتوب و مستند نمودن مشكلات و موانع موجود و استفاده از تجریه كاركنان در حل آنها (1)

لزوم استقرار و نظام پیشنهادها :

انشانها موجوداتی هستند كه همواره در صدد بهبود وضعیت محیط پیرامون خونین هستند و همواره برای رفع مشكلات خود راهی را به دست می آورندبا این وجود پرورش نیروی انسانی از هر طریقی ( مانند برقراری نظام پیشنهادها ) موجب رفع بسیاری از مشكلات می شود .

لزوم برقراری نظام پیشنهادها به اختصار در زیر بیان شده است :

1- كاهش وابستگی به دانش فنی خارج از سازمان

2- كاهش اوقات فراغت و بیكاری كاركنان از طذیق ایجاد اشتغال فكرژی میان آنها .

3- ایجاد حس تعلق به سازمان در میان كاركنان

4- دخالت دادن نظرات كاركنان در تصمیمهای مدیران

5- ایجاد فرهنگ مشاركت ، انسجام ، وحدت و یكپارچگی میان كاركنان

ساختار ، سازمان در اركان تشكیلاتی :

كمیته ارزیابی و تعیین پاداش :

بخش اساسی هر نظام پیشنهادها كمیته ارزیابی و تعیین پاداش است . تصمیمات این كمیته اثر عظیمی روی طرح پیشنهادها دارد و موجب افزایش اشتیاق كاركنان برای ارایه ایده هایی در راستای بهبود در عملیات خواهد شد كه این بهبودها بی معطلی نتیجه و اثر خود را نشان خواهد داد . تعداد اعضای كمیته با توجه به حجم و موضوعات مختلف پیشنهادها متغیر می باشد .

بازرس یا بررسی كننده پیشنهادها :

بررسی كننده پیشنهادها ممكن است بر اساس نساز و با توجه به توانایی خالص او موقتاً تعیین گردد . در هر حالت بررسی كننده مسئول بررسی پیشنهادهایی است كه در ارتباط با حوزه سرپرستی او ارایه می شود . ضروری است كه بررسی كننده پیشنهاد برای تعیین داده و اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی منصفانه پیشنهاد شایسته باشد و دانش و تجربه مورد نیاز برای تعیین نحوه انجام فعالیت یا فردی كه توانایی انجام مسئولیت را به طور مناسب و درست داشته باشد .

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

همچنین ببینید

نقش مدیران بیمارستان در مدیریت پسماندهای بیمارستانی

نقش مدیران بیمارستان در مدیریت پسماندهای بیمارستانی دسته بندی بهداشت عمومی فرمت فایل pptx تعداد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *